Каталог файлів | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід                                                                                               Неділя, 22.04.2018, 14:08  Гость  
Меню сайта

Категорії розділу
Атестація педпрацівників [21]
Методична література [274]
Планування. Розробки [273]
Дидактичний матеріал [173]
Ділова документація [68]
Сторінка психолога [33]
Музична скарбничка [66]
Аплікація [27]
Малювання [39]
Ліпка [18]
Розробки з фізкультури [54]
ПАМ'ЯТКИ МЕДСЕСТРИ [20]
Скарбничка медсестри [35]
Використання ІКТ в освітній діяльності [21]
Сценарії заходів [70]
Все для оформлення [472]
Цивільний захист [10]
АНКЕТИ психолога [1]
ПАМ'ЯТКИ психолога [8]
Правове виховання [12]
ОБЖД [16]
Екологічне виховання [15]
Адаптація дітей до ДНЗ [12]
Національно-патріотичне виховання [21]
Народознавство [18]
Фінансова звітність [1]

Батькам

Дітям

Для спілкування

Портфоліо

Програми онлайн

Наші партнери

Наш опрос
Оцініть мій сайт

Результат опроса Результати
Все опросы нашего сайта Архів опитувань

Всього проголосувало: 556
Обговорити на форумі

Cтатистика
Счетчики
Онлайн лист
Онлайн всього: 10
Гостей: 10
Користувачів: 0
» Зарег. на сайті    
Всього: 5794    
Нових за місяць: 53    
Нових за тиждень: 6    
Новых вчора: 0    
Нових сьогодні: 0    
» З них    
     Адміністраторів: 1         
     Модераторів: 0
Журналістів: 142
     Перевірених: 1         
Друзів: 10
Звичайних юзерів: 5640    
» З них    
Хлопців: 840    
Дівчат: 4954    
Нас відвідали:


Шукають по сайту

Вітаємо!
Сьогодні День народження у користувачів сайту:

katjusha_2204(32), verba(61), @@@(21), kotja(27), Руня22(26), kinder-boom-tur(30), 1111(41), Ange-lika(48), mika(25), kasavka(48), наталія6969(32), АлеQсандра(35)


Изображение - savepic.su — сервис хранения изображений

Підтримка сайту
Этот сайт защищен «Site Guard»

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Головна » Файли » Народознавство

Формування основ духовності на підставі народознавства
08.02.2018, 10:06
Відділ освіти Слов’янської міської ради
Міський навчально-методичний центр
Дошкільний навчальний заклад № 4 «Квітонька»

ФОРМУВАННЯ
ОСНОВ ДУХОВНОСТІ
НА ПІДСТАВІ НАРОДОЗНАВСТВА

2011 р.

Укладачі:
Бистрицька Н.В. вихователь ДНЗ № 4 «Квітонька»
м. Слов’янськ

Тарасова Г.О. вихователь ДНЗ № 4 «Квітонька»
м. Слов’янськ

Рецензенти:
Ракитянська О.Л. методист Слов’янського міського навчально-методичного центру

Пушкар Н.Ю. вихователь-методист ДНЗ № 4
м. Слов’янськ



Затверджено рішенням ради Слов’янського міського навчально-методичного центру від 22.03.2011 р. протокол № 2

До збірника увійшов практичний матеріал з досвіду роботи вихователів,які працюють за темою: «Формування основ духовності у дітей дошкільного віку на підставі українознавства».
Матеріал представлено у вигляді добірки за підтемами: «Духовність», «Народознавство».
Збірник призначений для вихователів дошкільних закладів, студентів, батьків.


ПЕРЕДМОВА

«Національне виховання
є певний грунт у справі
зміцнення моральних сил дитини;
оновлення і відродження душі народу».
С. Русова.

Сьогодні наше суспільство переживає глибоку духовну кризу,яка охопила всі сфери життя. Найнегативнішим проявом бездуховності громадян є безвідповідальність за авторитет держави у світі,за втрату вікових історико-культурних національних традицій та духовних цінностей,за рівень вихованості підростаючих поколінь,від якого залежить майбутнє життя на нашій планеті. Все більшу занепокоєність викликає зростаюча злочинність та жорстокість дітей,зневага та попрання ними таких духовних цінностей як любов, добротворчість, чуйне ставлення до людини,піднесене сприйняття життя.
Отже, видно, що в основі духовності лежать моральні принципи життєдіяльності.
Українська родина споконвіку готувала дитину до Добра, Милосердя і Любові. Український народ, здебільшого релігійний, віруючий, тому і в родинному колі учили дотримуватися заповідей Божих, які визначали норму Моралі і їхню поведінку.
Дитина не народжується моральною або аморальною,вона поступово стає такою. Залежно від того, в якому середовищі, в яких умовах вона живе, яке дістає виховання.
На превеликий жаль значна частина сучасних сімей далека від традицій національної родини з її сімейними традиціями, нормами поведінки і співжиття з її народною етикою, мораллю, правосвідомістю.
Сьогодні виголошується необхідність морального виховання наших дітей на національних традиціях,прищеплення у майбутніх громадян України ідеалів Добра і Краси, Гідності та Милосердя, Справедливості, Співчуття і Ненасильства, що є підґрунтям зростання духовності.
У переважній більшості сімей втрачені національні традиції, звичаї, смаки; тож для багатьох малюків наш садок став першим осередком прилучення до духовних скарбів своєї нації, бо працює за спадком таких видатних педагогів, як Софія Русова («виховання на рідному ґрунті»), В. Сухомлинський («школа виховання добрих почуттів»). Тому треба обережно, ненав’язливо вводити дитину в світ народознавства за допомогою пісень, народного фольклору, ігор декоративно-прикладного мистецтва. У культурно-історичній спадщині, як духовно-виховному засобі, закладено можливості формування духовних цінностей дітей та їх сімей.

ПЕРЕДМОВА
ДО ПІДТЕМИ «ДУХОВНІСТЬ»

Дитинство – це дитячий вік і дитячі роки; період життя людини, в якому закладаються основи особистої особистісної активності й особистісні властивості; цінності, що визначають якості майбутнього життя. Дитинство – це період народження і становлення особистості з її майбутніми духовними, етичними, моральними цінностями; період пізнання соціуму та її величності Людини. Це, нарешті, фундамент становлення громадянина і патріота своєї країни.
Тому і мораль, і духовність потрібно виховувати з раннього дитинства.
Цікаві повчальні казки, вірші та пісні про дружбу, прислів’я про дружбу та доброту, бесіди-спілкування, творча діяльність, любов до рідного краю і все позитивне, отримане від спілкування з оточуючим світом, допоможе дітям засвоїти систему духовних цінностей; сформувати піднесене, оптимістичне, радісне, одухотворене сприйняття дійсності, розуміння прекрасного в житті.

Заняття
Тема: «Родина. Сім’я»
(для молодшого віку)

Мета: продовжувати формувати поняття про сім'ю, як основу життя людини; формувати мовленнєвий етикет дошкільників (звертання до старших, подяка, прощання, тощо).
Матеріал до заняття: сімейні фотографії ,із кольорового картону заготовки пелюсток квітки, сюжетні картинки із зображенням сторонніх сімей.

Хід заняття

Психогімнастика. Гра «Доброго ранку»
Діти стають у коло і вітаються один з одним, називаючи по імені дитину, до якої звертаються; посміхаючись при цьому. (Поспілкуватись з дітьми, запитати у кожного із них, чи бажають вони своїм рідним доброго ранку, доброго дня, доброї ночі? Чи рідні бажають їм цього? Спонукати дітей без нагадування дорослих не забувати і бажати всього доброго рідним та близьким людям).
Вихователь читає вірш:
- Ми здорові і щасливі!
Ми веселі і красиві!
Тато, мама,брат і я –
Дуже дружна ми сім'я.
(Обговорення вірша. Вияснення того, чи добре діти знають своїх рідних). Розглядають сюжетні картинки із зображенням сторонніх сімей - де панує мир та злагода. Розповідають про свої сім'ї.
Фізкультхвилинка
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати,
Будем сонце розважати.
Встали-сіли, встали-сіли.
Дружно сонце звеселили.
Стало сонце танцювати,
Нас до танцю закликати:
- Нумо разом, нумо всі.
Потанцюєм по росі.

Вправа «Матуся вміє, тато вміє»

(Діти згадують що вміють робити їхні батьки. Які гарні та ніжні слова батьки говорять своїм дітям і т.д.).
Вихователь пропонує дітям сісти до столу, скласти із пелюстків різнокольорового картону квітку; намалювати на пелюстках своїх рідних: маму, тата, братиків, сестричок, бабусю, дідуся.

Заняття
Тему: «Торкнися добротою»
(середній дошкільний вік)

Мета за лініями розвитку:
Пізнавальна (загальна). Вчити дітей відрізняти добро від зла. Розширити поняття про дружбу і взаємини між друзями. Вчити говорити добрі слова; оцінювати свої вчинки. Підвести до усвідомлення того, що кожна людина повинна творити добро. Формувати уявлення про доброту,чуйність, милосердя та позитивні моральні якості. Закріпити знання цифр в межах 5; впізнавати та називати їх. Закріпити вміння рахувати в межах 5.
Мовленнєва. Продовжувати вчити дітей говорити простими реченнями. Збагатити мовний словник словосполученнями « Чарівний замок », « Чарівні слова ». Продовжувати вчити культурі мовленнєвого спілкування.
Творча. Продовжувати вчити дітей проявляти вигадку та фантазію у грі з будівельним матеріалом (кубики, цеглини, тощо). Відчувати при цьому задоволення від власної творчості. Доводити справу до кінця.
Емоційно-ціннісна. Спонукати дітей жваво реагувати і радіти своїм успіхам, а також успіхам товаришів.
Соціально-моральна. Вчити об'єднуватись для гри з однолітками на основі ігрового задуму; дотримуватись загальноприйнятих норм та етикету спілкування ; відтворювати у грі свої моральні уявлення.
Фізична. Удосконалювати навички ходьби по колу. Виховувати увагу. Вчити виконувати рухи за показом вихователя та під музику. Піддержувати гарний настрій у дітей.

Хід заняття

У групі із будівельного матеріалу побудований замок. Вихователь запрошує дітей до групи і починає розповідь... (в процесі розповіді знімає накидку зеленого кольору із побудови).
Вихователь: - За чистим полем, за дрімучим лісом стоїть чарівний замок. І живуть у тому замку дівчатка та хлопчики. Були вони дружні, веселі, щасливі. І росло у тому замку дерево. Дуже красиве. Воно завжди цвіло. Але одного разу пронеслась над замком темна сила... (Замок накривається темною накидкою). Опустило дерево віти, стало сумним. А діти стали сердитими, не дружними. І саме в цей час з'явилася фея Доброти, Ввічливості та Дружби.
Чується голос феї, яка пропонує допомогти хлопчикам та дівчаткам чарівного замка і отримати ключ (після кожної зупинки на фланелеграфі з'являється частина ключа), який допоможе відкрити двері у Країну Доброти, Ввічливості та Дружби. Діти повинні виконати завдання, допомагаючи і підтримуючи один одного.
Діти беруться за руки, становляться у коло. Передають один одному тепло своїх рук.
Фізкультхвилинка
(Можна проспівати пісню про дружбу).
Ми весело і дружно по колу ідемо
І зараз ми покажемо, як гарно дружимо.
1, 2, 3, 4 - повернись до друга.
1, 2, 3, 4 - посміхнись йому.
Ось і ми, і ти, і я.
Разом ми - одна сім'я.
Ти до друзів усміхайся,
Міцно ти за них тримайся.
Вихователь: - Звичайно, діти, краще в мирі жити,
З усіма дітьми дружити.
Щоб всі веселими були,
У мирі й злагоді жили.
Вихователь: - Ви готові допомогти хлопчикам та дівчаткам, які живуть у чарівному замку? Тоді вирушаємо.
(Вихователь звертає увагу дітей на табличку зі стрілочкою).
Вихователь: - Діти, нам з вами треба йти туди, куди вказує стрілочка. Тут ще й цифра якась написана. Хто мені підкаже, що це за цифра? Так, це цифра 1. Молодці.
Вихователь: - Написано тут: «Озеро Доброти». А що таке «доброта»? (Відповіді дітей). Вірно. Діти, це перша зупинка і ми з вами повинні виконати перше завдання.
Вихователь зачитує перше завдання: «Конкурс знавців чарівних слів».
Діти підходять до озера Доброти. В ньому вода цілюща. Черпають долоньками водичку, умиваються, передають водичку в долоні товаришам. Говорять чарівні слова: будь ласка, вибач, доброго ранку, будьте здорові, ласкаво просимо. (На фланелеграфі з'явилась перша частина ключа).
Вихователь: - Діти, ви молодці. Правильно виконали перше завдання і отримали нагороду: частину ключа. Далі будемо подорожувати водою - на човні. Готові?
Становляться одне за одним і імітують греблю веслами.
Вихователь: - Діти, я бачу острів! Пропоную вам зійти на землю. Друга зупинка «Острів скарбів».
У скриньці завдання: українські прислів’я про дружбу.
Один за всіх і всі за одного.
Де дружніше - там веселіше.
Друзі все ділять порівну.
Один одного триматися, нічого не боятися.
Діти співають пісню і вирушають далі до «Веселої» зупинки.
Вихователь: - Які ви веселі! Дружні! Просто молодці! А ось знову зупинка. Називається вона «Весела». Тут ще й якийсь музичний інструмент є... Хто знає, як він називається? (Відповіді дітей).
Музична рухлива гра «Чарівна сопілочка»
Після гри діти сідають на килим по колу, відпочивають: заплющують очі, роблять вправи на дихання. Уявляють себе хмаринками, які пливуть по небу. Відкривають очі - перед ними картки синього та червоного кольору і нове завдання.
Вихователь: - Діти, ви, мабуть, і не помітили, як опинились на слідуючій зупинці? А називається вона «Розумійки». (Четверта зупинка).
Гра-змагання «Речення з помилками»
(Червоний колір-так; синій - ні).
Вихователь: - Добрий хлопчик смикає дівчаток за кіски.
Друзі ніколи не ображають один одного.
Всі погані вчинки - це добре.
Друг,це той - з ким завжди весело.
Друг плаче, треба його пожаліти.
Друг упав в калюжу,треба посміятись.
Друг ображає дівчинку, я йому допоможу.
Друзі ніколи не сваряться.
Друг завжди поруч.
На фланелеграфі з'явилась 4-та частина ключа.
Вихователь: - Діти, ви молодці. Так багато знаєте. Але у нас з вами є ще одне - останнє завдання. Воно дуже цікаве. Будьте уважні.
Гра «Що таке дружба?»
Вихователь: - Що таке дружба? Навіщо людям друзі? Якого кольору дружба? Яка на смак? Що робити, якщо посварився з другом? Як розвеселити друга, коли у нього поганий настрій? Якого кольору злість? А які ви? (Запитати у кожного).
Вихователь: - Молодці. Я рада вітати вас. Ви отримали ключ,який допоможе вам відчинити двері і потрапити до чудової Країни Ввічливості, Доброти і Дружби. Ви – друзі. І зможете допомогти хлопчикам та дівчаткам чарівного замка. Це була остання зупинка - «Кінцева».
Але навіть між друзями інколи бувають непорозуміння. Тому я пропоную вам сісти рівненько, вирівняти спинки і пограти.
Психологічний етюд «Позбався всього злого та поганого»
Під спокійну музику діти дістають із кишень, з-під поли, із очей, з волосся вреднушки, непорозумійки і складають у мішечок, який стоїть у центрі кола. Потім зав'язують мішок і виносять із групи.
Сюрпризний момент: з'являється пташка. (Спів пташки).
Вихователь: - У чарівного дерева добрі, великі і сильні руки. Над деревом пташка літає, веселу пісню співає.
Зняти темну накидку з замка. Дерево ожило.
Вихователь: - Діти, ви змогли допомогти хлопчикам і дівчаткам, які живуть у прекрасному замку. А зараз я пропоную вам пограти.
Діти будують із будівельного матеріалу замки для своїх іграшок.

Заняття на тему: «Український віночок»
(старший дошкільний вік)

Мета: закріпити знання про роль українського віночка в убранні дитини. Значення квітів (барвінок, незабудка, чорнобривець, безсмертник, ромашка); кольорів стрічок. Ознайомити, що означає квітка маку у віночку та розташування стрічок у вінку. Вчити грати в українські музичні ігри, рухатись ритмічно;співвідносити рухи з характером музики. Розвивати зв'язне мовлення , логічне мислення. Виховувати інтерес до народних оберегів.Сприяти духовно-моральному розвитку дітей, прищеплювати любов до України, через ознайомлення з національним культурним надбанням.
Обладнання: український віночок, ляльки в українському одязі, паперові стрічки, дидактична гра «Збери віночок». Музична гра – хоровод «Сопілочка».
Хід заняття
Діти уявляють себе квіточками.
Вихователь: - Заходьте, діти, діти - квіти.
Будемо гостей стрічати та віночки сплітати.
А віночки сплетемо - хороводом підемо.
Лунає музика. Діти заходять змійкою і сідають на килим . Розглядають ляльок в укр. вбранні та віночок, що на голові у дівчинки-ляльки.
Вихователь: - Дітки, погляньте на віночок. Він красивий, різнокольоровий. Колись в давнину його обов'язково носили всі українські дівчата, починаючи з 3-х років. Перший віночок плела дівчинці мама. У народі кажуть : «Віночок вити - життя любити». Віночок - не просто краса, а й оберіг. (Знахар душі та лікар). Бо в ньому є чаклунська сила, яка біль знімає, волосся береже. А знаєте, в чому сила віночка ? (В квітах).
Вихователь: - Пропоную вам розглянути які квіти є у вінку.
1). Чорнобривець (різнокольорова квітка, кінці пелюсток гостренькі Кожна пелюсточка має чорну смужечку, наче чорні бровенята. А схожий він на веселого чорнобривого хлопчика, який дивиться на кожного із нас і промовляє: «Підфарбуй бровенята, хай засяють оченята. Будь гарненька, чорноброва, білолиця і здорова. (Чорнобривець - символ краси).
2). Ромашка. (Красива, ніжна,наче всміхається до нас ).
3). Незабудка. (5 пелюсток голубого кольору, середина - жовта, маленькі квіточки. Не-за-буд-ка. Вона просить нас, щоб ми не забували про квіти, турбувалися про них. Щоб любили природу.
4). Барвінок . ( Символ життя ).
5). Безсмертник. (Квіточки маленькі, дрібненькі. їх багато-наче сімейка. Символ здоров'я. Лікарська рослина : з неї варять чай, коли у маленьких діточок болять животики).
6). Мак. ( Символ Печалі і смутку).
Легенда про мак.
Стрічки.
Коричнева - Земля; Жовта - Сонце; Зелена - Жито; Синя - Небо; Блакитна - Вода; Оранжева - Хліб; Малинова - Радість; Рожева – Багатство.

Фізкультхвилинка з елементами аутотренінгу

1). Пелюстками до сонця потяглися (заплющили очі).
2). Загойдались під вітерцем .
3). Нахилились, присіли, доторкнулись до матінки-Землі, відчули її тепло і знову розправили пелюстки.
4). Закружляли, мов квіти.
Викладаємо паперові стрічки.

Хоровод «Чарівна сопілочка»

Осінь принесла золоті стрічки
В. Сухомлинський
Ростуть над ставком дві берези. Стрункі, високі, білокорі. Опустили берези зелені коси. Віє вітер, розчісує їх. Тихо шелестять листям берези. То вони про щось розмовляють.
Однієї ночі стало холодно. На траві заблищали білі кристалики льоду. Прийшла до беріз осінь. Принесла їм золотисті стрічки. Вплели берези стрічки в зелені коси. Зійшло сонце. Розтопило кристалики льоду. Подивилося сонце на берези й не впізнало їх – у зелених косах золоті стрічки. Сміється сонечко, а берези сумують.

Як берізка листя роздаровувала
(гра-драматизація)
Іван Прокопенко
Позолотила осінь берізку. Заблищала вона, засяяла. Хто не пройде – всяк милується.
- От би мені таке вбрання,як сонечко, - сказав муравей, дивлячись на її жовте листячко.
- Візьми, - відповіла берізка і скинула один листочок. Зрадів муравей, схопив листочок, та й поволік його до себе додому.
- Як би до моєї шляпки такий листочок, позаздрив гриб підберезник Скинула берізка ще один листочок. Схопив його гриб, до шляпки приліпив.
І мені б листячка трохи, - попрохав їжачок. Гойднула берізка гілками,жменю листя на землю струсила. Покачався на них їжачок,золотою кулькою додому покотився.
От би по моїй зеленій сукні твоє листячко розкидати! Не було б на світі дерева, ошатнішого за мене... - промовила ялинка.
- Візьми,сусідко,мені не шкода, - сказала берізка і все своє листя на ялинку скинула.
Поглянула – а сама залишилася ні з чим: усе до останнього листочка роздарувала. Заплакала тоді берізка: і де ж моя золота краса ? Тут вітер підлетів, утішати став: - Не плач, не журись, прийде весна, подарує тобі нове вбрання. Загойдалася берізка,слухаючи ласкаві слова вітру ,та так і заснула до кінця зими.

Гра «Гімн природі»
Діти стоять у колі. Уявляють, що вони листочки. (травинки, крапельки дощу). Листочок з будь-якого дерева діти передають по колу одне одному і говорять при цьому добрі слова про ліс. Потім разом складають «Гімн Природі».

Останній листочок
Листя падає додолу,
Засинає гай і поле.
На вербі один листочок,
До зими один деньочок.

Чарівний листочок
Цей листочок не простий,
Цей листочок чарівний.
Гілочка з ним оживає.
І всім гарного бажає.
Уроки духовності дітям

Хліб святий
Не кидай хліба, він святий! - В суворості ласкавій,
Бувало каже дід старий малечі кучерявій.
Не грайся хлібом, то ж бо гріх! - Іще до немовляти,
Щасливий стримуючи сміх, бувало каже мати .
Бо красен труд, хоч рясен піт, бо жита дух медовий
Життя несе у людський світ І людські родить мови.
Хто зерно сіє золоте в землі палку невтому,
Той сам пшеницею зросте На полі вселюдському.

Здоровим будь!
- Я знайомих як зустріну,
- Привітаюсь неодмінно:
- Добрий ранок, добрий день.
- А прийду в дитячий сад,
Привітаюсь до малят.

Чарівні слова
До всіх сердець, як до дверей, є ключики малі.
Їх кожен легко підбере, якщо йому не лінь.
Ти, друже, мусиш знати їх, запам'ятать не важко:
Маленькі ключики твої - «Спасибі» і «Будь ласка» .

Прислів'я
Добре слово краще за цукор і мед.
Шануй людей - і тебе шануватимуть.
Одне приємне слово - наче сад цвіте.
Якщо ввічливо попросиш - завжди дадуть.

ПЕРЕДМОВА
ДО ПІДТЕМИ «НАРОДОЗНАВСТВО»

Використання народної іграшки у дитячому садку, в сім’ї збагачує, урізноманітнює ігрову діяльність дітей, розширює сферу пізнання світу і свого народу. Розвиває традиційні для національної, господарської, побутової культури навички. Дитина сприймає народну іграшку і як витвір мистецтва, що сприяє її духовному збагаченню. Отже, народна іграшка дає дитині те, чого не може дати сучасна іграшка. Існуючи поряд вони доповнюють одна одну.

Заняття
з ознайомлення з навколишнім світом
Тема: «Історія виникнення народної іграшки»
для старшого дошкільного віку

Завдання: дати дітям знання про історію виникнення народної іграшки, місцевості виникнення; видах та матеріалі. Сформувати у дітей бажання виготовляти своїми руками. Виховувати любов та інтерес до народної творчості.
Матеріал: зразки іграшок, малюнки з зображенням народної іграшки, атрибути до гри, 2 півники, лялька Петрушка.

Хід заняття

До групової кімнати заходить Петрушка.
- Привіт, малята, хлопчики та дівчата.
- А що це ви тут робите?
- А чим це ви граєтесь?
- Діти, а звідки беруться іграшки?
- А де виготовляють іграшки?
- А цікаво, чи у далеку давнину були іграшки?
Вихователь: - Ось сідай, та й послухай.
У далеку давнину, коли не було таких великих будинків, а люди жили у скелях, то вони були незахищеними перед силами природи. Тому, заклинаючи язичеських богів, вони спочатку малювали на стінах скель, а вже потім виготовляли різних тварин, закликаючи тим самим богові, щоб захистив перед небезпекою. Вже значно пізніше стали давати тваринок погратись дітям. Виготовлення іграшок вважалось жіночою справою.
Виготовляли іграшки з того, що було у жінок під рукою. Наприклад, ліпили дорослі з глини посуд, тільки значно менший за розміром, ось так і вийшов іграшковий посуд. Ставили спочатку глиняні вироби у піч, щоб вони висохли і стали міцніше, а потім розписували: лініями, крапочками, кружечками, - то й вийшла така чарівна чашечка, куманець. Подивишся на цей посуд, так й хочеться ним погратись.
З тих далеких часів дійшли до нас опешнянські скульптури. Подивіться, чому жінка з кошиком? Кошик у цьому випадку символізує достаток. Такі скульптурки ставили в зерносховища, біля вогника. Зверніть увагу й на те, як вона одягнута.
- Чи не хотіли б ви пограти з нею в гру?

Рухлива гра «Віночок»

Діти стоять у колі. Вихователь з віночком в руках у середині кола.
- Я віночок сплету, я з віночком піду.
А кому я цей віночок на зачіску покладу?
Я Тетяночку знайду,я до неї піду,
Я Тетяні цей віночок на голівку покладу.
Ох і гарний вінок! І веселий танок!
Не було раніше і таких фабричних ляльок, а дуже хотілось дівчатам бути схожими на своїх мам. Ось і почали виготовляти ляльок з сиру, соломи, ниток, ганчір'я.
Також, виготовляли і меблі з дерева своїми руками. А ще з дерева у Львівській області робили дерев'яні іграшки.
Увесь час люди жили в очікуванні ярмарку, особливо, діти, бо саме відтіля їм привозили свищики. Вважалось, коли дорослі підсвистували над своїми дітьми, то тим самим вони відганяли від дитини злих духів та оберігали від поганих очей. А вже потім і діти вчились разом із своїми батьками виготовляти ось такі свищики, щоб потім продати на ярмарку.
- Давайте й ми пограємо зі свищиком.

Гра «Відгадай де свистіли»

- А що це у мене?
Так, це писанка, бо розписана вона візерунком, будь то рослинним, чи геометричним, чи символічним. Коли дарували писанки на святі, то вважалось, що тим самим, зичили добра, щастя. А ось коли хлопець дарував дівчинці писанку, то таким чином він признававсь у коханні.
- Ось і ми пограємо з писанкою.
- Котилася торба з великого горба Кому доведеться, з тим і пограємо.
- Діти, так навіщо виготовляють іграшки? З яких атеріалів?
Зараз Петрушка, на кінець, розкриє свою чарівну скриньку, а ви назвете, які в ній є матеріали. Потім пограємо у гру.

Гра «Відгадай на дотик»

Петрушка: - Я так багато всього почув, а чи діти вміють виготовляти іграшки своїми руками?
Вихователь: - Давайте, діти, запросимо Петрушку на наш ярмарок іграшок, де він і зможе купити ту іграшку, яка більш за все йому сподобається…
А тепер давайте попрощаємося, бо Петрушці треба вже поспішати.
Комплексне заняття
Тема: «Весна-красна прийди, прийди!»
для старшого дошкільного віку

Завдання: ознайомити дітей з історією виникнення та призначення свищиків, продовжувати вчити аналізувати натуру, правильно передавати форму і пропорції іграшки-оберега в ліпленні, декоративно оздоблювати її. Прищеплювати прагнення самостійно ліпити іграшку з глини.
Матеріал: свищик, зразки оздоблення, площинні паперові форми, глина, стеки, підкладки для ліплення, фарби, пензлики.

Хід заняття

Вихователь декламує:
- Скоро сонечко пригріє,
Потечуть струмки,
темний гай зазеленіє,
Зацвітуть квітки.
Підемо тоді з тобою
В ліс на цілий день
І натішимось весною,
І наслухаймось пісень.
О.Олесь
Після цих слів, вихователь проходить понад дітьми і підсвистує у свищик, розповідаючи, що таким чином закликали не тільки весну, а й свищики, які привозили з ярмарку дорослі і свистіли над дітьми, відганяючи злих духів та хвороби.
Вихователь: - Обереги виготовляли не тільки у формі птахів, а й тварин: овець, котів, тощо.
Вихователь: - Подивіться, за календарем вже наступила весна, але зима не хоче поступатися своїм місцем; тому пропоную вам зліпити свищики, щоб закликати весну.
Аналізуючи натуру, звернути увагу на конструктивну будову. У послідовному показі з цілого шматка глини, наділити увагу на те, що свищик починають ліпити нетрадиційним шляхом, а саме: беруть кульку, потім розплющують, з'єднуючи краєчки, як у вареника. Тільки потім витягування хвоста і голови від загальної форми; дзьоб виконують відтягуванням, прикраси виготовляються окремо і примазуються. Звернути увагу на те, що поверхню форми згладжують пальцем, щоб потім виріб красиво розмалювати фарбами.
Запитати у дітей, що робить свищик особливо привабливим, викликає почуття казковості. Звернути увагу на використані майстрами кольори, визначити елементи розпису.
Після закінчення дітьми ліплення, їм пропонуються площинні форми для розфарбовування.

«Свято сім’ї»
Розвага для дітей
старшого дошкільного віку

Мета: виховувати у дітей повагу до членів родини;заохочувати дітей та батьків до української народної творчості,та розвивати інтерес до неї. Піддержувати гарний настрій у дітей та батьків від спілкування між собою.

Звучить святкова музика. Діти разом з батьками заходять до музичного залу. Діти тримають в руках кульки. Батьки сідають за столи, діти перед столами на стільчики.
Ведуча: - Вітаємо родину Хіміон!
Заходьте, будь ласка.
Ведучий називає кожну родину.
Ведуча: - Здрастуйте! Здрастуйте! Здрастуйте!
Кожної родини батьки!
Радісно! Радісно! Радісно!
Що ви до нас нині прийшли.
Кожна сім'я - це маленький світ, маленька країна.
В цій країні свої закони, звичаї, традиції. Дуже хочеться, щоб в кожну сім'ю ввійшли мир і спокій, злагода і любов. Саме тому, сьогодні, в переддень свята жінки, матері ми зібралися всі разом. На свято сім'ї.
Вправа з кульками
(фонограма)

Діти складають кульки у корзини.
Дитина: - Ми сьогодні зібрались на свято
Веселитись, як дружна сім'я.
Хай же свят у вас буде багато,
Як пісень навесні в солов'я.

Пісня «Ми щаслива сім'я»
(фонограма, музика В.Лисенко)

Діти співають разом з батьками. Голоси з-за дверей. До зали входять Батько і Мати - Оленка та Микола.
Мати: - Швидше, швидше, ми вже запізнюємось. Чуєш, вже співають.
- Доброго вечора!
Батько: - Всім доброго здоров'я!
Мати: - Мир і спокій цьому дому
Хай не буде місця злому.
Батько: - Нехай вам сонце сміється.
Нехай вам все вдається.
Мати: - А чого це ви такі серйозні? Неначе на конференцію зібрались. Та наш український народ - всесвітній рекордсмен на почуття гумору. Де ж ваші посмішки?
Ведуча: - Це вам шановні так здається. Наші діти і батьки мають добре почуття гумору.
Мати: - От тепер бачу, які у них зубки гарні.
Батько: - То вони мабуть їх у білий колір пофарбували.
Мати: - Та ти що!
Батько: - А, що наклеїли білу самоклейку?
Мати: - Що ти таке вигадуєш! Діти просто чистять кожного ранку зуби. Батько: - А я чищу черевики.
Мати: - Я за тебе дуже рада. От ми зараз дізнаємось, як з почуттям гумору.
Мати: - Обставини у наших сусідів батьків.

Гра «Закінчи речення»

Батько: - Від гніву старієш, а від сміху -... (молодієш).
Мати: - Втрачений той день протягом якого ви жодного разу не ... (усміхнулись).
Батько: - Любиш жарти над хомою - люби ... (і над собою).
- Отже гумор - це ... (розум).
Ведуча: - Шановні, а де ж ваші діти?
Мати: - Та у нас як у того Омелечка.
Невеличка сімейка:Іван та Степан,
Та Василь та Панас, Та всі діти, що в нас
Дівчата до танців завзяті.
Разом з хлопцями на святі!

Український парний танок

(фонограма пісні «Музико, грай» Т.Повалій)
Батько: - Гарно наші діти танцювали.
Ведуча: - Та так, добре. Молодці!

Інсценізація «Чия мама краща»?

Ми з товаришем гуляли.
Ми серйозно розмовляли,
Не посварилися, а порозумілися.
Знаєш, Вітю, мовлю я -
Краща мама - це моя!
Ні! Сперечатись нащо?
Мусиш вірити мені:
Моя мама краща!
Товариша любив,
Сперечатись не хотів,
І повірили тому: він - мені, а я - йому.
- І обом приємно нам.
Бо ми любим наших мам!
Ведуча: - Оце чудове свято для наших найкращих мам!
Теплих слів сказати багато хочем вам:
1-дитина: - Я не знаю, мама мила,
Що тобі і побажати...
Перш усього - щастя, сили,
І здоров'я всім у хаті.
2-дитина: - Щоб жили ми всі у згоді
Як ти завжди нас учила.
Щоб твоя усмішка гарна
Нас, як сонечко, всіх гріла.
З-дитина: - Щоб вас кохали наші тата
і дарували квіти вам,
Немає ж бо у всьому світі
Жінок, чарівніших за мам.
4-дитина: - Привіт тобі, кохана нене
У березневий світлий день
Прийми вінок бажань від мене
і килимок пісень!

Дует «Волошка»
Пісня «Я до тебе пригорнусь»
(фонограма, муз. А. Перескокова)

Вірш «Родина»
(діти розповідають разом з батьками)

Дівчинка: - Від рідного дому дитину
веде у широкий світ
Одна єдина стежина,
що дарує красу і цвіт.
Хлопчик: - Красу блакитного неба,
красу золотих ланів,
Красу пташиного співу,
красу людських почуттів.
Цвіт папороті та калини,
цвітіння весняних садів,
Цвіт райдуги та шипшини,
цвітіння мрій і надій.
Мама: - Іди по цій стежці, дитино,
Даруй любов і тепло.
І пам'ятай: ти – людина!
Вчись, думай, твори добро.
Та де б не ходив ти по світу,
Серце тебе приведе.
До рідного дому, до мами,
Що завжди чекає тебе.
Життя твого тут колиска.
І тут коріння твоє.
Родині вклонись низько-низько.
І знову іди вперед.
Мати: - А ти чув новини нашого мікрарайону?
Батько: - Ні!
Мати: - От слухай .
Гуморески
Ведуча: - Хлопчик (ім'я) запитує в тата...
Хлопчик: - Тату, а де знаходяться гори Альпи?
Тато: - Синку, запитай у мами, вона в хаті все переставляє.
Ведуча: - Бабуся запитує у своєї онучки...
Бабуся: - Дитинко, скажи, будь ласка, скільки тобі років? За кожний рік отримаєш цукерку.
Онучка: - Ні, бабусю, краще ти скажи - скільки тобі. Ото вже в мене цукерок буде!
Ведуча: - Мама запитує свою донечку...
Мама: - Доню, а скажи мені, хто все бачить, хто все чує, хто все знає?
Дочка: - Мамо, та невже ти не знаєш? Це ж наша сусідка!
Батько: - В кожному будинку такі сусіди бувають.
Дівчинка з мамою.
Мама: - Подивись на себе Оленко, ти вся у грязюці! Я так і знала, що упадеш у калюжу біля нашого будинку!
Дівчинка: - Бачиш, яка ти у мене мама, знала, а мені нічого не сказала...
Інсценізація «Тато, а ти не сердишся»

- Тато, а чом падає дощ?
- А мені звідки знати?
- Тато, а мотоцикл їсть цукерки?
- Я його не пригощав.
- Тато, а чому у коня коси на плечах?
- Піди до коня і запитай.
- Тато, тато, а ти не сердишся що я тебе все запитую і запитую?
- Та ні, дитино моя, чим більше питатимеш тим більше знатимеш.
Батько: - Це дійсно жарти, а взагалі наші тата справжні чоловіки.
Дитина: - Мій сильний татусь
І слюсар і столяр
І найкращий спортсмен
Любить маму, комп'ютер, газету
Та найбільше він любить мене.
Дитина: - За любов, миліший, кращий, за малюнок нашим татам милим буде поцілунок.
Дитина: - За все найкраще у житті,
За ваші руки золоті.
За ваші добрії серця
Ми всі вам вдячні без кінця!
Ведуча: - Ось які у нас гарні тата.
Батько: - От ми зараз і перевіримо. Ану, виходьте у кого є хлопці.
Конкурс «Перетягни канат»
(музичний супровід)

Мати: - А тепер у кого доньки.

Гра «Зав'яжи бантик»
(музичний супровід)

Доньки тримають ляльок.
Ведуча: - Кожна сім'я шанує дідусів та бабусь. Неможливо уявити сім'ю без бабусиних пиріжечків та казок, без турботливих майстерних рук дідуся.
Дитина: - Бабуся і дідусь - немов два сонця,
Що світять завжди на моїй дорозі.
Щоранку заглядають у віконце
За мене серце їх завжди в тривозі.

Пісня «Жартівливі куплети для бабусь»
слова і музика З. Еманової.
(Гра на музичних інструментах)

Дитина: - Бабуся і дідусь - мов дуб й калина,
як символ сили, вірності й добра,
Дитина: - Ви найдорожчі, ви моя родина.
Люблю і пам'ятаю вас щодня.
Ведуча: - Для всіх бабусь і дідусів наші дівчата дарують танок.
Танок дівчат з хустинками
(фонограма пісні «Одна калина»С.Ротару)

Ведуча: - Наші бабусі та дідусі знають багато народних пісень та навчають співати своїх онуків. Ми пропонуємо вам гру:

Гра «Відгадай мелодію»
«Розпрягайте хлопці коней» укр. нар. мелодія
«Варенички» укр. нар. мелодія.
«Колискова» ...

Мати: - Ой, як дружно співали. У рідному краї і серце співає.
Ведуча: - Головне, щоб у сім'ї був лад.
В Щасливі і сумні години.
Куди б нам не стелився шлях,
Не згасне вогнище родинне
В людських запалених серцях.
Батько: - А я пропоную нашім родинам показати, які вони дружні.
Конкурс «Матрійка»
(музичний супровід)
Приймають участь 2-3 сім'ї разом з дітьми.

Конкурс «Сіамські близнюки»
(музичний супровід)

Вирізання предметів з зав’язаними руками. Діти викладають картину з витинанками.
Ведуча: - Наші діти хочуть бути схожими на своїх батьків. Сподіваюсь, що вони виростуть гідними людьми, поважатимуть своїх батьків. Завжди допомагатимуть їм так, як прагнуть допома¬гати вже тепер.

Гра «Маленькі помічники»
(музичний супровід)

Повісити маленькі лялькові речі на мотузок для білизни.
Ведуча: - Наші маленькі помічники напередодні жіночого свята приготували рідним матусям сюрприз.
Під музичний супровід матусі отримують свої портрети від дітей.
Ведуча: - Залишайтесь любі мами такими молодими та красивими, якими вас бачать ваші діти. Нехай ваші очі світяться радістю й теплом.
Танок з мамами
(фонограма)

Ведуча: - Родина,родина – від батька до сина.
Від матері доні добро передай.
Родина,родина – це вся Україна,
З глибоким корінням,з високим гіллям.
На цьому наше свято закінчується. До побачення!
Під музичний супровід діти разом з батьками роблять фотографії.

Комплексне заняття
Тема: «Розмалюю писанку»
для старшого дошкільного віку

Завдання: закріпити знання дітей про свято Великодня, створити у дітей емоційний настрій, пов'язаний з роботою разом з батьками; викликати у дітей прагнення створювати писанку виразною за допомогою художніх засобів, творити приємне для інших; спонукати дітей змістовно відповідати на запитання, збагачувати словник образними виразами з віршів, вправляти у вмінні логічно і послідовно будувати розповідь, розмовляти вільно, виразно, без напруження, дотримуючись правильної пози, міміки. Виховувати естетичне сприймання, самостійність.

Хід заняття

Діти і вихователь запрошують своїх батьків до світлиці, де пропонують зайняти зручне місце.
Потім вихователь повідомляє, що діти запросили своїх батьків невипадково, бо настав страсний тиждень - час, коли всі готуються до Великодня. Напередодні набирається стільки справ: і прибрати хату, і напекти пасок і пасочок, і справити обнову. Вихователь продовжує далі, що діти також готуються до свята, намагаючись бути більше слухняними, уважнішими, ввічливими, а ще вони приготували до свята вірші.

Великдень
М. Щербак
Великий день! Великий день!
Ясний Великдень на землі!
Багато радості й пісень
Приніс нам янгол на крилі.

Веснянку діти хороводять –
Христос Воскрес! Христос Воскрес!
Сьогодні й сонце не заходить,
А сяє й сяє із небес.

Співає жайворонок з небес:
Христос Воскрес!
До неба дзвін гуде з села:
Христос Воскрес! Христос Воскрес!

Радіють діти у вінках
- Христос Воскрес на небесах!
І вся земля, мов той вінок
З чудесних трав, дітей квіток.
- Діти, а що ще готують у кожній родині? Що вони символізують9
- В які фарби розкрашують крашанки?
- Діти, звідкіля пішов звичай розмальовувати писанки?
- Якими кольорами розписують писанки?
- Що на писанках здебільше малювали?

Вірш
Маленька Оксанка
Писанку писала
І веселки в хмарах
Кольори дістала
І бджіл дрібку воску
С пильок у смерічки,
Щоб писати ними
Сонечко й кошики.
Зайчики давали
Розумні поради,
А пташки співали
Пісень для розради.
- Діти, а навіщо малювали і що х ними потім робили?
- Коли дарували, що бажали?
- Перед тим, як почати розмальовувати писанки, пропоную вам пограти?
- Згадайте, в яку гру грають напередодні свята?

Гра «Вербич»

Діти грають разом з батьками.
- А вже й час до роботи сідати.
Діти разом з батьками розмальовують писанки. Вихователь пропонує заспівати.
- Зараз ми залишимо свої писанку у кошику, а потім на святі подаруємо тому, кому захочете з побажаннями.
- А зараз пропоную ще пограти.

Гра

Діти промовляють слова:
Котилася писанка з великого горба,
Кому доведеться, з тим і пограємо.
До кого покотиться писанка,
Той і замовляє гру.
Швидко минає час: поробили, пограли. Вже час пригоститись. Діти разом з дорослими пригощаються.

ЛІТЕРАТУРА

1. Базова програма «Я у світі». К.: Світич, 2008.
2. Перспективний план навч.-вих.процесу (середня група).
3. «Уроки духовності дітям» А. Богуш; В.Сучок.
4. Конспекти занять із навч. укр. мови і розв. мовл. (сер. вік).
5. Українське народознавство дітям дошкільного віку. БВДС. (№ 6 2007).
6. «Дитячий садок». Бібліотека. №1. Січень 2010.
7. «Дитячий садок». Бібліотека. №7. Липень 2010.
8. К. Лубковская, «Сделаем это сами», М. «Просв.», 1983.
9. БВДС «Я і всесвіт лютий» 3-404
10. Э. Пульянц, И. Базик «Что можно сделать из природного материала», Москва, «Просвещение», 1984.
11. О.Молотобарова «Кружок изготовления игрушек- сувениров», Москва, «Просвещение», 1990.
12. Т.Чернуха «Твоя маленькая мастерская», К. «Веселка», 1998.
13. Альбом «Народная грушка», Киев, «Веселка», 1986.
14. Альбом З. Святелик «Малята своїми руками», Киев, «Радянська школа», 1983.
15. Альбом О.Авксентьева «Изготавливаем игрушку самоделку», Киев, «Радянська школа», 1983.
16. Альбом Т. Шпикалова «Наша ярмарка», «Малыш», 1989.
17. Альбом для роб. з дітьми дошк. віку І. Міщенко «Аплікація».
18. «Ліплення. Конструювання», Київ, «Радянська школа», 1983.
19. Альбом «Українське декоративне мистецтво. Вишивка», Випуск № 2, Київ, «Мистецтво», 1991.
20. М.Ф. Дубовик «Ліплення в дитячому садку», Видання друге, Київ, «Радянська школа», 1974.
21. Л Куцакова «Конструирование и ручной труд в детском саду», Москва, «Просвещение», 1990.
22. 3.Лиштван «Конструирование», М.. - «Просвещение», 1981.
23. Н. Хамзова «Народная пластика и декоративная лепка», Москва, «Просвещение», 1984.
24. Г.Перевертень «Самоделки из бумаги», М.- «Просв», 1983.
25. Українське народознавство дітям дошкільного віку.
Є.Ф. Лозинська. ст. 105.
Категорія: Народознавство | Додав: Natala
Переглядів: 144 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі та скачувати матеріал можуть лише зареєстровані користувачі.
Посилання з категорій: «Методична література», «Планування. Розробки» та «Дидактичний матеріал» доступно(видно) тільки користувачам, що додали на сайт не менше трьох матеріалів.
[ Реєстрація | Вхід ]
Міні-профіль
Гость


Група:
Гости
Час:14:08


Підписка на email:
Изображение - savepic.su — сервис хранения изображений

Сповіщення про оновлення

Пошук

Жителі будинку

З Днем народження!
Изображение - savepic.su — сервис хранения изображений
Вітаємо ТУТ

КОНКУРС САЙТІВ

Рейтинг дошкільних закладів

Життя сайту

Міні - чат


500

Коментарі

Друзі сайту
  • Мій блог
  • Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
  • Відділ освіти Миргородської райдержадміністрації
  • Трудолюбівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
  • Український центр оцінювання якості освіти
  • Сайт учителя початкових класів Черепатової Таміли Миколаївни
  • ШКОЛЬНЫЙ ДВОРИК Лидии Рудаковой

  • КНОПОЧКА